۱۳۹۸ سه شنبه ۳۰ مهر ساعت : 2:58 بوقت تهران
تاریخ ایجاد: ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۴ مهر   تعداد بازدید : 165

گزارش اولین رویداد ولکام-بومی نو دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

 

اولین رویداد بومی نو دانشکده کارآفرینی با محوریت آماده سازی دانشجویان جدید الورود جهت ایده پردازی، تیم سازی و طراحی بوم مدل کسب و کار، با همکاری جمعی ازکارآفرینان، اساتید و دانش آموختگان دانشکده کارآفرینی در تاریخ 3 و4 مهرماه 1398 در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد.

دراولین روز رویداد بومی نو دانشکده کارآفرینی، پس از سخنرانی ریاست و معاونین دانشکده و همچنین اسپانسر برنامه، مدیر توسعه کسب و کار افق کوروش، دکتر اختیار و سخنرانی دکتر فرجادیان حول محور تجربه اندوزی همراه با دانش و ریسک پذیری به عنوان ملزومات اصلی کارآفرینی، برنامه توسط دکتر یارمحمدی برای دانشجویان معرفی گردید.

در ابتدای افتتاحیه این رویداد، دکتر حسینی نیا، رئیس دانشکده کارآفرینی ضمن خوش آمد گویی به نو دانشجویان، برگذاری این رویداد خلاقانه را حرکتی جدید و قابل تقدیر برشمردند و دانشکده را بستری برای تمرین عملی کارآفرینی دانستند.

در ادامه دکتر زالی رئیس سابق دانشکده کارآفرینی، با تأکید بر قرار گرفتن دانشجویان در لبه دانش، اشتیاق را رکن اساسی تمامی کارهای بزرگ انجام شده در دنیا خوانده و خروجی مطلوب این مقطع تحصیلی را فردی کارشناس و کارآفرین که توانایی انجام فعالیتی در سطح بین المللی را دارا باشد دانستند.

پس از معرفی حوزه های کسب و کار توسط دکتر نیکوصفت، اولین کارگاه با عنوان "با خودت آشنا شو" توسط خانم داریان برگزار گردید. این کارگاه، بر دو گام انتخاب حیطه شغلی و پس از آن انتخاب مسیر شغلی تأکید داشته و دانشجویان را با تست شخصیت شناسی MBTI آشنا ساخت. پس از کارگاه دانشجویان با انجام تست شخصیت شناسی و دانشجویان هم تیپ در حیاط دانشکده دور میز های مخصوص به خود جمع شدند. به این ترتیپ 130 دانشجو بر روی 16 میز مستقر شدند.

پس کارگاه ایده پردازی توسط خانم غفوریان، و تکیل رزومه وتعیین حوزه مورد نظر دانشجویان و صرف ناهار ونماز، دانشجویان برای حضور در کارگاه استاد ارزیده آماده شدند. این کارگاه ضمن آشنایی دانشجویان با تکنیک های خلاقیت، بر افزایش توان ایده پردازی شرکت کنندگان جهت دستیابی به راه حل های بهتر جهت حل مسائل تأکید داشت.

پس از کارگاه، همزمان با زمان استراحت و پذیرایی، برگه های ایده توسط تسهیلگران تدوین گردید و در نهایت 75 ایده  شکل گرفت. دانشجویان در پایان روز به مدت یک دقیقه ایده های خود را برای جمع ارائه نمودند.

 

پس از رأی گیری، ده ایده با عنوان های: نوه من، همگرد، ولش کن، فیت فوود، کاربیمه، توریست، مد، آموزش کاربردی، پسماند و بازی شخصیت به انتخاب دانشجویان برگزیده شدند.

کارگاه تیم سازی و بوم ناب به عنوان اولین کارگاه در روز دوم توسط خانم وفایی برگزار گردید. ایشان با تأکید بر نه نقش مهم در تیم، دلیل اصلی شکل گیری هر تیمی را نقش ها، مهارت ها و هدف اصلی تیم عنوان کردند. پس از این کارگاه هرکدام از صاحبان ایده برای شکل گیری تیم پشت میزهای مجزا مستقر شدند.

کارگاه بعدی با عنوان خلق ارزش و منتورشیپ توسط دکتر نیکو صفت برگذار گردید. ایشان با تأکید بر این موضوع که خلق ارزش، قلب هر کسب و کار است بیان داشتند که اگر بتوانیم ارزش های درست را بر اساس روش درست خلق کنیم می توانیم قلب مشتریان را تسخیر نموده و با حل مسئله آنان به اهدافمان مانند رشد، ثروت، شهرت و موفقیت دست یابیم.

پس از اتمام کارگاه ها، تیم ها تا پایان روز دوم فرصت تکمیل بوم ناب و آماده شدن برای ارائه در مقابل داوران داده شد و در نهایت پس از عکاسی از تیم ها، طبق قرعه کشی، تیم ها برای ارائه پنج دقیقه ای روی سن رفتند.

 

تعامل منتورها با دانشجویان جهت فعال شدن ذهن و قوه خلاقیت آنها در زمان پذیرایی و استراحت و همچنین تیم سازی دو مرحله ای، در روز نخست بعد از تست شخصیت شناسی و در روز دوم به منظور جذب دانشجویان به ده ایده منتخب از بین 75 ایده ی عنوان شده برحسب علاقه شخصی شان، از جذابیت های منحصر به فرد این رویداد بود.

در واقع این رویداد با تأکید بر ایده و بیزنس مدل با هدف اولین تلگر به دانشجویانی است که قدم به دانشکده ی کارآفرینی گذاشته اند و صحنه ی کوچکی از وقایعی که دانشجویان در دوسال آینده به آن مشغول می شوند را رقم زد. شایان ذکر است که برنامه بلندمدت این رویداد را می توان پیگیری رشد و پیشرفت دانشجویان به مدت دوسال و درخواست گزارش های پیشرفت آنها دانست، به طوری که دانشجویان در طول ترم در قالب گروه های کاری زیر نظر یک استاد و دو دانشجوی دکتری به ادامه ی پروژه ی خود ادامه خواهند داد و تلاش می کنند تا بتوانند کسب و کاری را راه اندازی نمایند، به همین منظور یکی از اتاق های دانشکده کارآفرینی به عنوان "ایده سرا" در نظر گرفته شده است که عموم بوم های کسب و کار دانشجویان در این مکان نصب شده که در طول زمان این بوم ها تکمیل خواهند شد، به طوری که طی دوسال تحصیلی دانشجو، در ابتدای هر ترم این رویداد مجددأ جهت تکمیل بوم های کسب و کار برگذار خواهد شد.

در آئین اختتامیه، ضمن تقدیر و تشکر از تسهیلگران و منتورهای رویداد، جوایز ارزنده ای از طرف دانشکده کارافرینی به تیم های برتر اهدا گردید.