۱۳۹۸ جمعه ۱۵ آذر ساعت : 6:12 بوقت تهران
تاریخ ایجاد: ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۹ مهر   تعداد بازدید : 472

مصاحبه با آقای بهراد سید زارع ، دانشجوی دوره دکتری دانشکده، کارآفرین و موسس صرافی لواسان

.

 

مقدمه

در این مقاله بهراد سیدزارع کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی و دانشجوی ترم آخر مقطع دکتری تخصصی کارآفرینی سازمانی از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران مورد مصاحبه قرار گرفت. وی در حال حاضر موسس و مدیرعامل شرکت تضامنی صرافی بهراد سیدزارع و شرکاء با نام تجاری صرافی لواسان می­باشد. هدف از این مصاحبه بحث پیرامون پدیدارشناسی مسیر شغلی طی شده توسط کارآفرین و چگونگی تاسیس و راه اندازی یک بنگاه اقتصادی جدید می باشد.

خلاصه مسیر شغلی

کارآفرین مورد بررسی، مسیر شغلی خود را از شرکت ساختمانی تهران-گروه با سمت کارمند دفتر فنی کارگاه ساختمانی کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمود. اما اشتیاق به صنعت مالی، باعث شد که وی زمینه فعالیت خود را از صنعت ساختمان به صنعت مالی تغییر دهد.

در نتیجه به عنوان کمک کارشناس سرمایه گذاری با هدف بهینه سازی پورتفوی سرمایه گذاری، در شرکت بیمه معلم آغاز به کار نمود. سپس با سمت کارشناس سرمایه گذاری به شرکت توسعه مدیریت سرمایه خوارزمی ملحق شد و پس از اخذ مدرک تحلیل گری بازار سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، در شرکت کارگزاری توسعه فردا تحت عناوین معامله گر در بازار سهام؛ کارشناس ارزشگذاری و تحلیل پروژه در واحد عرضه و پذیرش شرکت ها؛ مدیر واحد تحلیل و توسعه بازار و ایجاد کننده واحد بورس ایده؛ به فعالیت خود ادامه داد.

پس از امضای قرارداد برجام، در ایجاد و راه اندازی یک شرکت بین المللی سرمایه گذاری خارجی ایرانی-سوئیسی با نام راهبران اقتصاد (REF) مشارکت و در همان شرکت به عنوان تحلیل گر ارشد آغاز به کار نمود. با این وجود علیرغم پتانسیل بسیار بالای شرکت در جذب سرمایه گذار خارجی برای پروژه های زیرساختی و انتقال تکنولوژی و شبکه نیرومند شریک خارجی (شرکت ترنس اینوست)؛ پروژه REF به دلیل کارشکنی های سیاسی اعضای برجام و عدم ورود سرمایه های خارجی به کشور، آنچنان که پیش بینی شده بود، محقق نگردید و با شکست مواجه شد.

پس از آن با توجه به حجم سرمایه گذاری های مستقیم انجام شده توسط شرکت ترنس اینوست (TransInvest) در ایران، تصمیم گرفت به شرکت پیشنهاد تاسیس یک شرکت صرافی مستقل را جهت انتقال وجوه سرمایه گذاری شده  ارائه دهد. زیرا با توجه به حجم سرمایه گذاری کارمزد انتقال آن وجوه از سرمایه مورد نیاز برای تاسیس یک شرکت صرافی بسیار بالاتر بود.

اثرگذاری تحصیلات آکادمیک بر مسیر شغلی

مصاحبه شونده، بدون شک درس تهیه و تنظیم طرح های کسب و کار (BP) را اثرگذارترین واحد کارشناسی ارشد در مسیر شغلی خود می داند. وی عنوان نمود:

"با توجه به  سابقه پیشین فعالیت خود در بازارهای مالی و سرمایه گذاری، واحد تهیه و تنظیم طرح های کسب و کار، نگرش من نسبت سرمایه گذاری روی پروژه های را تحت تاثیر قرارداد. آن جا پی بردم که در شرایط عدم اطمینان و عدم وجود آمارهای رسمی و دقیق چگونه می توان اطلاعات بازار را در حد نیاز استخراج و تحلیل نمود. در واقع جناب آقای دکتر احمدپور داریانی، استاد وقت واحد طرح کسب و کار، در شکل گیری یک دیدگاه عملگرایانه و قابل پیاده سازی در بنده جهت تنظیم طرح های سرمایه گذاری و کسب و کار بسیار موثر بودند."

ایشان در ادامه به تجربیات حرفه ای خود در شرکت کارگزاری و سرمایه گذاری بین المللی به عنوان نگارنده طرح های کسب و کار برای شرکت های متمایل به عرضه سهام خود در بورس، صاحبان ایده و اختراع و همچنین ارزشگذاری شرکت ها جهت تملیک و ادغام و نمایندگی سرمایه گذاران خارجی جهت ارزیابی و پیشنهاد طرح های متعدد سرمایه گذاری سودآور اشاره نموده و عنوان نمود که تکنیک نگارش طرح کسب و کار می­تواند به عنوان یک مهارت تخصصی شغلی یا سمت سازمانی مطرح شود.

تاسیس صرافی

از دیدگاه مصاحبه شونده، تاسیس یک شرکت تضامنی صرافی فرایندی است که از پر کردن فرم تقاضای تاسیس صرافی از وب سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و با تایید صلاحیت از ارگان­های مختلف، تامین سرمایه مورد نیاز، تجهیز محل فعالیت صرافی، اخذ تاییدیه اداره اماکن درباره امنیت محل صرافی، اخذ گواهینامه­های حرفه­ای مربوطه و تکمیل سرمایه ادامه یافته و با اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی پایان می یابد.

مدیرعامل صرافی لواسان ضمن تقدیر از کارشناسان بانک مرکزی و رویکرد حرفه ای آن بانک محترم در حل مشکلات پیش روی تاسیس صرافی؛ کسب و کار صرافی را یک فعالیت سرمایه بر، بین المللی و با ریسک عملیاتی بالا توصیف نمودند. به اعتقاد ایشان علیرغم تمام ریسک هایی که کسب و کار یک شرکت صرافی را تهدید می کند، ریسک نقدشوندگی بسیار پایین و چالاکی در انتقال سرمایه در این کسب و کار به عنوان مهمترین عامل علاقه سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در آن مطرح است.

نحوه فعالیت یک صرافی

ابتدا یک صرافی مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت می­کند. به طور کلی روی صرافی­ها در دنیا، به ویژه آن دسته از صرافی هایی که به انتقال پول مبادرت می ورزند، کنترل­های شدیدی از سوی ارگان های ناظر اعمال می شود. ارگان ناظر در ایران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد. در نتیجه ورود به کسب و کار صرافی بسیار دشوار است و این امر تهدید رقبای تازه وارد را کمینه می­نماید.

وظیفه صرافی بر اساس اساسنامه، خرید و فروش نقدی ارز، مسکوک طلای ضرب شده توسط بانک مرکزی و انجام عملیات مربوط به حواله های ارزی در چارچوب قوانین و مقررات ارزی می باشد. ضمن این که دستورالعمل­های هریک از عملیات بالا به خوبی توسط بانک مرکزی تبیین گردیده و بازرسان این بانک همواره برای پاسخگویی به مشکلات پیش آمده آماده اند. در نتیجه عملیات صرافی در ایران فعالیتی مدون و شفاف است.

مدل کسب و کار یک صرافی را می توان در سه بخش مدل درآمدی، مدل هزینه ای و ارزش ارائه شده خلاصه نمود. درآمد یک صرافی ناشی از کارمزد یا کمیسیون خرید و فروش ارز یا حواله می باشد. در نتیجه مدیر یک صرافی به منظور حداکثر کردن ثروت سهامداران بایدکمیسیون دریافتی را بیشینه نماید. مهمترین هزینه­های جاری صرافی هزینه های اجاره و حقوق و دستمزد بوده و هزینه سرمایه مهمترین هزینه پنهانی است که باید مورد توجه واقع شود. ارزش پیشنهادی یک صرافی تامین اسکناس مورد نیاز مشتری و انتقال وجوه بین المللی برای مشتریان می باشد.

مزیت های رقابتی کسب و کار صرافی

در واقع رقیب اصلی کسب و کار صرافی در خرید و فروش اسکناس و انجام حوالجات ارزی، بانک ها می­باشند. در حال حاضر با توجه به شرایط تحریمی بانک های ایرانی، حتی بانک ها نیز در بسیاری از موارد برای انتقال وجوه مشتری، به ناچار به صرافی­ها مراجعه می کنند. حتی اگر تحریم­ها وجود نداشت، یک صرافی معمول می­تواند خدمات تخصصی خود را ارزان تر، دقیق تر و بسیار چابک تر از یک بانک معمول ارائه دهد. زیرا ساختار بوروکراتیک، کارمزدهای مصوب و تعدد مراجعه کنندگان به بانک ها از چالاکی، قیمت های رقابتی و دقت خدمات ارائه شده توسط یک بانک معمول خواهد کاست.  

در پایان

مدیرعامل صرافی لواسان در پایان بر اهمیت نگارش یک طرح کسب و کار مدون پیش از شروع هر گونه فعالیت اقتصادی تاکید نموده و مهمترین راه کسب اطلاعات و دانش لازم را جهت ارزیابی یک کسب و کار در ایران، با توجه به نقص و عدم وجود آمارهای کمی صحیح و قابل تحلیل در بسیاری از زمینه ها، بازارگردی و مصاحبه با خبرگان فعال در آن کسب و کار دانست. همچنین در پایان از استاد خود، جناب آقای دکتر محمدکاظمی به عنوان یکی از اساتید متخصص و فعال در این حوزه کمال تقدیر و تشکر را به عمل آورد.