نتایج برنامه تحقیقاتی دیده بان جهانی کارآفرینی برای سال میلادی 2023-2022 منتشر شد. - ent- دانشکده کار آفرینی
بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، نتایج برنامه تحقیقاتی دیده بان جهانی کارآفرینی برای سال میلادی 2023-2022 با مشارکت 49 دانشگاه و یا موسسه پژوهشی ازسراسر جهان از جمله ایران منتشر شد. دفتر دیده بان جهانی کارآفرینی ایران دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، در سال 1401 نیز همانند 14سال گذشته، برنامه تحقیقاتی بین المللی ارزیابی شاخص های کارآفرینی کشور را براساس مدل استاندارد Global Entrepreneurship Monitor (GEM) با حمایت مادی و معنوی موسسه کار و تامین اجتماعی و دانشگاه تهران به پایان رسانده است.
براساس گزارش2023-2022 دیده بان جهانی کارآفرینی (GEM)، در سال 1401 ایران در بین49 کشور جهان، بر حسب شاخص کارآفرینی نوپا (با نرخ16.4 %) در جایگاه 14 قرار داد که نسبت به سال 1400 رشد بسیار قابل توجهی داشته است. همچنین طبق گزارش سال2023-2022 دیده بان جهانی کارآفرینی، 27.5%، مردم ایران در صدد راه اندازی کسب و کار جدید برای خودشان در3 سال آتی هستند (این شاخص به قصد کارآفرینانه معروف است). ایران در بین 49 کشور فعال عضو این کنسرسیوم دانشگاهی، در این شاخص در جایگاه 16 ام قرار دارد که نسبت به سال 1400 به میزان 6/3 درصد افزایش نشان داده است. همچنین طبق یافته های این پیمایش 49 درصد پاسخ دهندگان ایرانی اظهار کرده اند که درآمد خانوارشان درحد زیاد یا خیلی زیاد کاهش یافته است (رتبه 23). از سوی دیگر 53.4 درصد کسب و کارها ی نوپا ی ایرانی به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده اند که در ابن شاخص ایران در میان 49 کشور، دارای رتبه 23می باشد که حاکی از استقبال کارآفرینان نوپای ایرانی از فناوری های دیجیتالی است. در حالی که امارات متحده عربی از منطقه خاورمیانه و شما ل افریقا در این شاخص (با 81.9درصد) در رتبه دوم کشور قرار دارد.
نکته مهم قابل توجه این است که علیرغم این که 30/51 درصد پاسخ دهندگان ایرانی فرصت های خوبی را برای راه اندازی کسب و کار تشخیص داده اند (با رتبه 43) اما تنها 6/21 درصد کارآفرینان نوپای ایرانی (با رتبه 43)، فرصت های کسب و کار جدید ناشی از بحران کوید 19 را تشخیص داده اند. در حالی که هند دارای رتبه اول(با 66.8درصد) و پرتریکو(با 66.9درصد) دارای رتبه دوم بوده و از کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا(MENA)، عربستان سعودی(با 67.2درصد) و قطر (60درصد) به ترتیب در رتبه های دوم و هشتم قرار دارند. این امر بدین معنا است که کارآفرینان منطقه در مقایسه با کارآفرینان نوپای ایرانی، بیشتر به فناوری دیجیتالی روی آورده اند. از سوی دیگر درحالی که 7/23 درصد عامه مردم تصور می کنند که راه اندازی کسب و کار در ایران آسان است (با رتبه 47 در میان 49) اما 3/62 درصد کارآفرینان نوپای ایرانی(با رتبه 6) بر این باورند که راه اندازی کسب و کار در سال 1401 نسبت به سال1400 بسیار سخت تر شده است. (نمودار اینفوگرافیک پیوست). در این شاخص، رتبه اول (با84.2درصد) به کشور چین تعلق دارد.
همچنین بر اساس گزارش 2023-2022 دیده بان جهانی کارآفرینی، 1/85 درصد کارافرینان نوپای ایرانی با انگیزه کسب ثروت و درآمد بیشتر (رتبه 2 در میان 49 کشور بعد از اندونزی) وارد عرصه کارآفرینی می شوند. هرچند کارآفرینانی که با انگیزه گذران زندگی و به دلیل کمی شغل به کارآفرینی روی آورده اند (9/69 درصد) نیز در ایران بسیار رواج دارد (رتبه 22). از سوی دیگر مطابق گزارش 2023-2022 دیده بان جهانی کارآفرینی، بیش از 3/71 درصد کارآفرینان نوپا (با رتبه 33) به اثرات اجتماعی فعالیت های کارآفرینانه شان توجه نموده اند و البته با نسبت کمتری(8/68 درصد)، آنها نسبت به مسائل زیست محیطی نیز تاکید می کنند(رتبه 38). در حالی که کشور پاناما در شاخص توجه کارافرینان نوپا به مسائل زیست محیطی (با93.7درصد) و توجه به مسائل اجتماعی(90.9درصد) به ترتیب در رتبه اول و دوم جهان قرار دارد.
سرانجام این که براساس گزارش مزبور، 5/5 درصد کارآفرینان نوپای ایرانی (با رتبه 10در میان 49 کشور ) انتظار دارند که در 5 سال آتی، 6 نفر یا بیشتر اشتغال زایی خواهند داشت. به هرحال همواره یکی از اهداف اصلی کارآفرینان ایرانی، اشتغال زایی بوده است و این امر ناشی از باورها و تفکرات ارزشمندکارآفرینانه شان است. البته امارات متحده عربی در این شاخص (با 19.6درصد) در صدر 49 کشور قرار داد.