صفحات مرتبط

معرفی دوره های کهاد کارآفرینی

یکی از روش­های آموزش کارآفرینی که امروزه در اغلب دانشگاه ­های مطرح دنیا استفاده می­شود، دوره کهاد کارآفرینی است که در کنار دوره اصلی، آموزش کارآفرینی به دانشجویان را انجام می ­دهد. با توجه به ظرفیت دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه جامع، تنوع و گستردگی رشته ­ها و دروس قابل ارائه، اجرای این دوره­ ها می تواند تاثیر به سزایی در توانمندسازی دانش آموختگان این دانشگاه در ایجاد محیط های کسب وکار، کارآفرینی و پاسخگویی به نیازهای تخصصی جامعه داشته باشد. با توجه به نکات فوق و در راستای تشویق دانشجویان واجد شرایط مندرج در این آیین نامه، فراگیری دانش و مهار­­ت­ های لازم کارآفرینی به صورت بین رشته ای، با طی دوره کهاد فراهم خواهد شد.
 
 
 
اهداف راهبردی دوره:
هدف اصلی دوره کهاد کارآفرینی توسعه توانمندی های کارآفرینانه در دانشجویان و دانش ­آموختگان است تا با ترکیب مهارت های تخصصی رشته های تحصیلی خویش با کارآفرینی بتوانند کسب و کارهای مبتنی بر دانش را راه ادازی و مدیریت کنند. در این راستا اهداف کلی زیر قابل ذکر خواهند بود:
  • تربیت کارآفرینان خلاق، هوشمند و مهارت آموخته در زمینه راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا.
  • تقویت آموزش ­های دانشگاهی در مسیر ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای نوپا در بخش خصوصی.
  • کمک به رفع معضل بیکاری دانش‌آموختگان از طریق ارائه آموزش مهارت‌های کارآفرینی به دانشجویان و دانش‌آموختگان. 
  • توسعه مهارت ­های کارآفرینی در نیروی انسانی سازمان ­ها و شرکت ها در راستای کارآفرینی سازمانی درونی و بیرونی.
 
اهداف عملیاتی دوره:
فراگیرانی که در دوره کهاد کارآفرینی، شرکت می کنند نگرش، دانش و مهارت کارآفرینی را در راه اندازی کسب و کار به دست می ­آورند.
  • شناخت فرآیند نوآوری مبتنی بر بازار و کسب و کار محور و راه اندازی کسب و کار نوپای مساله محور یا بازار محور.
  • بهبود مهارت­های طراحی، توسعه و تجاری ساز محصول از قبیل مهارتهای ارتباطی، کارگروهی، تصمیم­گیری و رهبری تیم سازی که برای تعامل با ذینفعان در مسیر توسعه یک اختراع یا ایده تا محصول و
  • فرآیندهای تجاری سازی ایده در ایران.
  • شناخت راهبردها و روش­هایی برای درک عمیق نیازها/ مسائل جامعه و توسعه راه حل ­های گسترش پذیر در قالب محصول یا خدمت جدید برای رفع نیاز یا حل مساله.
  • کسب مهارت های راه اندازی و توسعه کسب و کارهای نوپا.
 
خروجی های مورد انتظار (پیامدهای یادگیری learning outcome):
دوره کهاد کارآفرینی برای کلیه رشته های مقطع کارشناسی دانشگاه تهران به گونه ای طراحی شده است که دانشجویان و دانش­آموختگان بتوانند نگرش، دانش و مهارت­های کارآفرینی در حوزه های زیر کسب نمایند:
  • ایجاد و راه اندازی کسب و کارهای نوپا
  • تیم سازی و رهبری راه اندازی کسب و کارهای نوپا
  • تشخیص فرصت های کارآفرینانه

آشنایی با دروس کهاد کارآفرینی استارت آپی

 
رویدادهای مهم دوره:
- اولین نشست کمیته کهاد کارآفرینی برگزار شد
اولین نشست کمیته کهاد کارآفرینی روز سه شنبه 6 آذر 97 با حضور دکتر زالی رییس دانشکده، دکتر حجازی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، دکتر معصومی عضو هیات علمی وابسته دانشکده، نمایندگان گروه های آموزشی دانشکده و همچنین نمایندگان پردیس های فنی(دکتر شفائی)، ابوریحان (دکتر ابونجمی) و کشاورزی و منابع طبیعی( دکتر علم بیگی) برگزار شد.
در این جلسه دکتر زالی ایجاد برنامه تخصصی کهاد کارآفرینی با رویکرد استارت آپی را یک از عوامل حرکت به سوی اهداف سه گانه برنامه استراتژیک دانشگاه به خصوص تحقق چشم انداز دانشگاه کارآفرین عنوان کرد.
در ادامه دکتر حجازی محتوای برنامه درسی کهاد کارآفرینی را تشریح نموده و دکتر معصومی نیز از ماموریت دانشکده کارآفرینی در دانشگاه و جامعه سخن گفت.
در این نشست نحوه معرفی برنامه کهاد کارآفرینی با رویکرد استارت آپی به دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران در پردیس های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر گردید با هماهنگی بین دانشکده و پردیس ها، نشست ها و سمینارهایی جهت آشنایی این دوره توسط دانشکده کارآفرینی برگزار گردد.
 
- معرفی برنامه تخصصی کهاد کارآفرینی با رویکرد استارت آپی در شورای آموزش پردیس دانشکده های فنی
با توجه به تصویب برنامه تخصصی کهاد کارآفرینی با رویکرد استارت آپی در شورای برنامه ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه، به منظور معرفی برنامه مزبور، نشست مشترکی بین دانشکده کارآفرینی و اعضای محترم شورای آموزش پردیس داشکده های فنی، روز دوشنبه مورخ 12/9/97 برگزار و ضرورت ها و اهداف اجرای دوره کهاد کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفت.
این نشست با توجه به قابلیت های کارآفرینانه دانشجویان رشته فنی- مهندسی در راه اندازی استارت آپ های فناورانه و به منظور تجاری سازی فناوری های دانشگاه از ضرورت بالایی برخوردار بوده و معاونین اموزشی دانشکده های فنی بر این باورند که اجرای برنامه کهاد کارآفرینی با رویکرد استارت آپی برای دانشجویان بسیار مفید است.
همچنین مقرر شد با هدایت و حمایت اعضا محترم عیات علمی، نشست مشترک با حضور دانشجویان کارشناسی پردیس فنی، در سالن آمفی تئاتر دانشکده برق و کامپیوتر برگزار شود.